Aquest és un article extens i molt interessant del R.P. Pedro
Herrasti, S.M., sacerdot mexicà, que fa anys que vaig traduir al català
per publicar-lo a la revista parroquial de la Sagrada Família de Palma.
L'original el trobareu aquí.
Atesa la seva densitat i importància he decidit recuperar-lo tot i dividint-lo en 3 parts. Aquesta és la tercera:
Els doblers de l'església 3/3
Atesa la seva densitat i importància he decidit recuperar-lo tot i dividint-lo en 3 parts. Aquesta és la tercera:
Els doblers de l'església 3/3
ELS SERVEIS GRATUÏTS DEL CLERGAT.
Podem dir que el sacerdot viu de les
ceremònies, perquè és el moment en què el fidel recompensa al seu
ministre de tot lo que fa per la feligresia. És quan el sacerdot reb
qualque cosa per les hores gratuïtes en el confessionari, per les
consultes interminables, en la seva oficina, pels cursos o homilies,
pel temps emprats en administrar la parròquia al seu càrrec, per
les visites als malalts, als hospitals per les hores d’estudi i les
mil activitats que consumeixen els seus dies. Tan sol en les
ceremònies és quan la gent contribueix al sosteniment dels seus
sacerdots.
LA CARITAT DELS SACERDOTS.
Les parròquias tenen sempre entre els
seus habitants a gent pobre que el sacerdot ajuda de mil maneres: des
d’aconseguir una feina, fins a col·locar en una maternitat a una
mare fadrina, passant per l’ajuda en efectiu a famílies
necessitades.
Arriben a les parròquies,
continuament, persones auténticament o falsa necesitades i no és
fàcil de distingir unes d’altres. A vegades mentres la història
és més dramàtica també és més falsa. El sacerdot ajuda a moltes
d’elles, deixant a Déu el judici de les intencions.
A diferència d’altres institucions o
persones, a l’Església no s’acostuma pregonar les almoïnes
repartides, de les accions fetes per bé de los desheretats. "que
no sàpiga la teva mà esquerra què fa la teva dreta" digué el
senyor jesús.
Apart de las caritats i obres
sacerdotals, existeixen a l’Església organismes perfectament
establerts per socórrer als marginats, com càritas diocesana, que
sense fer remor de "bombo y platillo" ha treballen i
canalitzen les aportacions de los catòlics particulars i
institucions per impulsar grans projects pel profit de comunitats
necesitades per tot el món i són el millor mitjà d’agarantir la
eficàcia de la caritat, bassant-se en la professionalitat i
honestedat d’aquestes institucions.
LA RIQUESA DEL VATICÀ.
Al llarg dels segles, el vaticà ha
projectat una aura d’immens esplendor no només per la seva
basílica, la més gran i hermosa del món, sinó pels invaluables
tresors artístics dels seus museus.
Milions de pel·legrins o simples
turistes van cada any, catòlics o no catòlics i senten la grandesa
i el poder de l’Església catòlica. Molts donen gràcies a Déu i
el lloen per tanta bellesa, però també molts ataquen ferotgement la
riquesa del vaticà i especialment del papa.
Emperò, havent sobreviviscut a las
invasions dels bàrbars, les incontables persecucions i plagues, els
dolorosos cismas i les guerres, el vaticà està en fallida degut a
l’augment dels costs de la creixent burocràcia administrativa. Les
despeses rebassen amb molt als ingressos.
A l’any 1986, por exemple, tingué
57,3 milions de dòlars obtinguts de diverses fonts com són les
almoïnes per les ceremònies, venda de publicacions, anuncis al
periòdic l'osservatore romano, venda de videocassetes i els
sorprenentment baixos interesos de les seves inversions (18 milions
de $). Amb inversions de 500 milions de $, el vaticà té menys
recursos que moltes universitats d’estats units.
Però les despeses foren més del
doble: 114 milions de $. El dèficit fou cubert amb una col·lecta
especial anomenada "l’òbol de sant pere" que es fa
anualment a tota l’Església i que hauria de ser destinada a les
missions i obres de caritat.
Els sous i el lloguer d’ordinadors
estan exhaurint els recursos del papa. La caiguda del dòlar ha
empitjorat les coses perquè una tercera part de l’ingrés prové
d’estats units. Hagué una pèrdua del l0% malgrat que les
col·lectes norteamericanes pujaren 28.5%.
Curiosament, aquestes penalitats
econòmiques, venen al mateix temps que un augment notable de
vitalitat a l’Església, amb un increment de 7% de fidels des de
1980. Els viatges del papa, especialment als països del tercer món,
han elevat el número de catòlics a àfrica i àsia, particularment
a nigèria i l’índia.
Però aquest augment no ha repercutit
en un augment d’ingressos. Tant les diòcesis com les ordes
religioses, han de subsistir per sí mateixes, sostenir seminaris,
universitats, hospitals, missions, etc...
Quan aplicam les conclusions del
concili vaticà ii, les despeses del vaticà se duplicaren. El 57%
del total de les despesas, són els salaris dels treballadors. Fins
fa molt poc, per exemple, una religiosa dedicada a la investigació,
guanyava la meitat que un laïc de la mateixa categoria. 1700 dels
2300 treballadors de la Santa Seu són clergues mentres que la major
part dels 1300 treballadors de la ciutat del vaticà, són laïcs.
Els pensionistes del vaticà són una
càrrega molt pesada ja que comporten així mateix 9 milions de
dòlars. La ràdio vaticana, que transmet programes en 34 idiomes a
tot el món, té 50 reporters de 20 nacionalitats distintes i no
admet anuncis comercials. Igualment el diari l'osservatore romano
edita a les sevess antigues impremptes, diariament la versió
italiana i una vegada a la semana edicions internacionals en varis
idiomes. Ambdós mitjans de difusió costen molt més que els seus
ingressos.
Prop de 800,000$ se gasten en la
cobertura dels viatges apostòlios del papa. Apart d’això, els
viatges no costen al vaticà gairebé res: una dotzena de billets
d’avió per a la comitiva papal. La resta ho paguen les diòcesis
visitades i els governs dels països.
El vaticà podria teòricament sortir
de deutes venent qualcunes de les seves 18.000 obres d’art, però
el cardenal aprio expressa el sentir general: "pertanyen a la
humanitat". En els llibres de comptes els bilions de dòlars en
obres d’art, apareixen amb el valor d’una lliura.
En el segle xix, el papa rebia impostos
dels seus extensos estats pontificis, però en 1870 li foren
expropiats i el papa quedà presoner al vaticà. En 1929 mussolini i
pío xi acordaren la "reconciliació" reconeixent la
sobirania del vaticà i otorgant-li una compensació de 92 miliones $
pels estats confiscats.
Aquests doblers s’empraren en la
construcció d’edificis i l’adquisició d’or i accions. La
reserva d’or no s’ha tocat i en el mercat de valors, lo més
important serien les propietats de la Santa Seu. Poseeix més de 30
edificis a roma i a tota itàlia, alguns en magnífiques
localitzacions. Però molts d’aquests edificis estan llogats per
una petita part del preu sobre tot al personal de l’Església.
Hauriem d’incloure dotzenes d’ambaixades a tot el món, que no
produeixen un centau, igual que l’hospital pediàtric del nin
jesús.
Els 1700 apartaments del vaticà a
roma, són pels treballadors, tant laïcs com clergues, que poden
tenir un estudi aparop de sant pere per tan sols 150$ al mes, que és
menys de la meitat del preu normal.
Per altra banda les congregacions
(oficines del vaticà per a determinades comissions) i altres
departaments ocupen edificis sencers sense pagar renda.
Al cap i a la fi, la Santa Seu
col·lecta 4,6 milions $ en l’any, però després de deduir el
manteniment dels edificis gana només 2,7$.
El vaticà guanyà 15 milions de $ dels
seus 150 milions $ en accions. Totes les finances del vaticà son
manejadas per apsa (administració del patrimoni de la Santa Seu) cap
de la qual és benedetto argentieri, laïc expert en el mercat comú
i que té una plantilla de 26 laïcs professionals.
Ells manegen prop de l00 milions $ en
accions repartides en vàries empreses, com la fiat o l’agència
d’assegurances "generale assicurazione". Actuen de manera
molt conservadora, sense exposar massa i aquesta política ddonà
resultat, perquè en el crash d’octubre del 87, el vaticà perdé
només 3 milions $.
El vaticà vivia dels guanys d’apsa
fins als anys seixantes, però a partir de llavors ha tengut que
recorre a l’"òbol de sant pere" i en 1981 encara això
no fou suficient.
Existeix també el banc vaticà que és
una espècie de caixa d’estalvis dels religiosos i també
institució de prèstecs. Paga pocs interesos i deixa doblers barats
a diòcesis i instituts religiosos per tot el món, principalment per
a la construcció d’esglésies i escoles.
Ocupa una antiga torre romana que fou
masmorra i té només 13 treballadors. Actualment el banc gana 3 ó 4
milions anuals, lo que és només una part de lo que guanyava en
1970.
Els cardenals estan dividits sobre com
reunir fons necessaris. Hi ha vàries idees en discusió mentres, els
catòlics de tot el món se demanen com el vaticà, font de pompa i
inspiració, el cor de l’Església, ha caigut en temps tan durs.
No hem d’oblidar que el vaticà és
un estat independient, que no reb subsidis o imposts de part del
govern italià. I no només el número de catòlics (850 milions)
sinó l’auge per les conversions, exigeix una administració
eficient, que han de sostenir evidentement els mateixos catòlics de
tot el món.
El papa fa miracles amb els fons que
reb. Molts empresaris se demanen com pot fer tant amb tan poc
personal i tan poc pressupost. No ha d’impressionar-mos, la
quantitat dels ingressos, sinó l’administració que se’n fa.
La grandiositat de certs temples i la
pompa de certes ceremònies, són patrimoni no només dels catòlics,
sinó de tot el món. Tots podem visitar Catedrals, basíliques i
temples, admirant l’herència dels nostres avantpassats en la fe,
gratuïtament, podem participar en cualsevol ceremònia sense aportar
un cèntim.
¡podem dir que la nostra Església viu
de llimosna!
LES LLIMOSNES.
"¿no sabéu que els que ocupen
funcions sagrades viuen del temple i els que sirveixen a l’altar de
l’altar participen? Així també ha ordenat el senyor, que els que
anuncien l’evangeli visquin de l’evangeli" (1a. Cor.
9,13-14)
Els sacerdotes són atacats per propis
i estranys per múltiples motius, però de tots ells tal vegada el
més freqüent és el dels doblers.
Un sacerdot es un profesional; estudia
i treballa molt més que un metge o un enginyer. La major part del
temps d’un sacerdot és consumit pels fidels en la cel·lebració
de la santa missa, confessions, consultes, juntes, conferències,
catequèsis, homilies, organització dels grups parroquials, etc., I
per tot això, quan li va bé reb un ¡gràcies, pare!
Hi ha moltes persones que creuen que
les almoïnes que se recullen a les misses sumen milions; lo que
sumen són quiilos de ferralla; se dona de llimosna allò que no mos
atreviríem a deixar de propina.
De tots els ingressos d’una
parròquia, el sr. Capellà sosté treballadors, ha de separar
separar una part per a les despeses de la diòcesis, manteniment del
templ, etc., I ¡només Déu sap, quantes persones pobres depenen de
l’ajuda dels sacerdots! Així doncs, fem una verdadera exhortació
a los fidels per què siguin generosos amb les sevess llimosnes, ja
que hi ha un fet: l’Església catòlica, ha de viure dels
catòlics.
No hem d oblidar d’encomenar als
nostres estimats sacerdots en les nostres oracions, per a què Déu
nostro senyor els faci SANTS.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada