divendres, 21 de juny del 2024

VIOLÈNCIA A LA LLAR

Quan sento parlar de violència de gènere m'entren unes ganes d'esbatanar a l'ens que està parlant únicament i exclusiva de qualsevol violència exercida contra les dones, fins a fer-li solcar la greixura. Hi ha temes recurrents que passi el que passi sempre en podem desenpellegar de la culpa abocant-la  a sobre el comodí: la crisi financera, el canvi climàtic, el masclisme, l'homofòbia, la LGTBIfòbia(mira que ho arriba a ser de complicat), la violència de gènere, l'heteropatriarcat…


De la violència a la llar antigament se'n deia violència domèstica (del llatí "domus": casa), se va passar a dir-ne violència masclista, per ser la violència física exercida principalment, encara que no en exclussiva, per homes, per convertir-se en violència de gènere, una mala traducció de l'anglès "gender", tot per no dir sexe... Que n'hi ha només dos (mascle vs femella, home vs dona, persona que menstrua i gestant o que pot quedar embarassada en algun estadi de la seva vida sense que hi intervengui cirugia -cromosoma XX- o farmacologia vs persona que no gestant o que no menstrua ni pot quedar embarassada -cromosoma XY-)


La violència és present a la nostra societat per desgràcia, i l'ambit familiar no n'és cap excepció, sobretot quan el matrimoni no té una bona relació. El problema de la violència a la llar s'agreuja quan hi ha fills que massa sovint s'utilitzen com a arma llancívola contra l'excònjuge.


Hi ha dues formes clares d'exercir la violència, una evident és la física que exigeix una fortalesa física que s'imposi sobre l'altre, normalment aquesta és exercida pels homes, més primitius, aquesta és la més evident. Però després hi ha la violència psicològica, més sibil·lina i silenciosa, per tant més difícil de demostrar a un jurat, exercida per les dones. No justific ni la primera ni la segona. Si bé és cert que portar el cromosoma XY amb la legislació actualment en vigor te converteix en culpable a priori davant qualsevol denúncia de violència domèstica. 


El cas recent de Juana Rivas (de quan vaig escriure això) és un d'aquest exemples en que la violència exercida per les dones contra els homes, tot i ficant pel mig als fills menors d'ambdós, perjudicant a la mainada que es troba sense un dels dos progenitors.


Tan de mal pot arribar a fer un cop de puny com unes paraules humiliants de menyspreu en el context propi o uns fets determinats o una opinió malèvola sobre l'altre progenitor expressada i inserida en la ment dels fills per part de l'ex.

divendres, 7 de juny del 2024

INDEPE

Pens (ergo sum) sobre que la circumstància que el govern dels catalans vulgui fer una consulta ciutadana sobre la dependència de Catalunya a Espanya, en un país democràtic votar hauria de ser un procés normal i habitual. Jo, com a ciutadà del Reino de España no català, no hi tenc ciri en aquest enterro, si bé no me preocupa que els catalans exerceixin el seu dret democràtic i votin la independència i finalment s'independitzin d'Espanya després de tantes fallides en l'intent de model de convivència entre Espanya i Catalunya, d'un encaix maldestra i rebre molt d'odi per la banda espanyola conreat per mesquins interessos polítics, a mi el que de veres me preocupa és que el govern espanyol no sigui capaç d'aportar cap argument a favor de la continuïtat de Catalunya dins de l'Estat espanyol, i per extensió dels territoris perifèrics no castellans. 

Més enllà de la negació de qualsevulla casta de negociació i de clucar els ulls a una realitat que tenen davant els seus nassos, puix que molts de catalans ja no són espanyols "de facto", malgrat allò que digui el seu DNI, no s'hi senten representats ni estimats. Catalunya té vocació d'autogovern per raons històriques, ja des dels comtats catalans de l'època medieval. Des de l'Estat autonòmic on se va servir el "café para todos", un Estat que no és igual en els seus territoris no potser un Estat igualitari, per començar hi ha diferències idiomàtiques, no a tots els territoris s'ha duta a terme la persecució lingüística, ni pateixen de l'aïllament geogràfic, ni s'han abolit les institucions històriques d'autogovern. A l'hora de repartir les càrregues fiscals resulta que uns ciutadans es veuen més beneficiats que altres depenent del territori on tenguin establerta la seva residència(País Basc, Navarra,...). La solució de la reforma fiscal és insuficient, la reforma constitucional és demagògica, atès que ha de tenir el vistiplau dels polítics d'Espanya que en la seva majoria són de la Gran Castella (Castella-Lleó, la Manxa, Extremadura, la Rioja, Madrid, Andalucia, Múrcia, Canàries,...), aquells territoris avui beneficiaris nets en els pressuposts generals de l'Estat.

divendres, 24 de maig del 2024

PORTES

Les portes són per comunicar allò que les parets separen. Una porta oberta de bat a bat és senyal de cordial benvinguda, de no tenir res per amagar. Una porta és alhora un separador de la intimitat i la vessant pública i a la vista de les persones sobretot si són aquelles visites inesperades que ens fa tanta vessa de rebre i que frissam que s’envagin tot just arriben, confessau que qualque vegada heu fet que no hi éreu quan a la porta han trucat aquests pesats familars o coneguts, sense fer remor, amagant-vos rere la porta. Restam oberts i tancats mitjançant les portes de l'esperit.

Record encara quan era un infant, curiós i ple de móns imaginaris i aventures a cada revolada del camí des Putxets. Els arbres, ametllers, ullastres i garrovers, servien per enfilar-s'hi, tot i atalaiant nous hortizons. Els camins no eren massa practicables, les pedres de tot tamany podien esberlar qualque rovellada bicicleta o nafrar qualque genoll dels nins que ens llançàvem costa avall a tota velocitat. Les codolades i les nafres eren doloroses però menys grans que les ganes de viure, de gaudir de quelcom divertit,  fruir de la llibertat. Uns paissatge de Llucmajor, arrambat a la serralada del massís de Randa, estovava el temps d'estiu de ma infantesa. L'infant va créixer, com és normal, i poc a poc va desaparèixer l'esperit aventurer impulsor d'aventures. La casa fou venuda pels pares “perquè tanmateix no hi anam!”. De vegades enyor aquells temps i persones com la tia Paquita i el tio Pep, n'Àngel, na Linita i n'Aideta, que no tornaran mai, temps de felicitat inconscient, però, felicitat al capdavall.

divendres, 10 de maig del 2024

L'ÚLTIM RELAT SERÀ

Visc darrerament en un estat lamentable, sempre de mal humor, o trist, o amb ganes irrefrenables de plorar desconsoladament. Ningú coneix el meu dolor, no deixo que supuri a l'exterior en públic. Visc en una depressió constant des de fa molts anys, massa. M'acostumí a la soledat. Tan sols no sé per què plora la meva ànima, o quin és el motiu més amarg que pesa més en el meu cor. La pèrdua d'un temps que no tornarà; veure com aquelles persones fortes que un dia te donaren la vida poc a poc les veus apagar-se poc a poc, abandonant, desfent-se els seus cossos i les seves ments, preludi d'una polseguera de l'últim viatge; haver comprovat per enèssima vegada com aquells que creia que eren amics meus igual no ho són tant, amb la qual cosa se restringeix el mi cecle a amistats a … zero. La gent fa plans i se diverteix, molt bé per ells, però ningú se'n recorda den Miquel i na María, que viuen a Andratx, massa lluny de qualsevol lloc, massa poc coneguts per enrecordar-se'n que existim, massa avorrits, ni jugam a pàdel, ni tenim piragua, ni taula de paddle-surf, som pobres, no viatjam cada dos per tres a llocs exòtics, quan sortim de la nostra illa de residència sempre sol ser per anar a veure a la parentel·la de la meva dona a Extremadura. Deprimir-se no és dolent, però tants ho vivim amb por, amb vergonya, ens amagam. La gent fuig dels tristos, els quals donen mal rollo, ningú vol carregar el marró d'escoltar parlar de sentiments de persones quan aquests no són de felicitat i bon rollo i que no ens importen un pebre, per molt que la gent, que per quedar bé, digui lo contrari. El que té ganes de plorar i així ho expressa incomoda als que el rodegen.

L'aire pesa dins dels pulmons, avui cansat s'ha aixecat el dia. La tristor ha esdevingut el plat d'avui. El cel està gris, és gris, podria dir-se. Avui estic baix. No és el dolor, ni l'angoixa desesperada, és tristor esdevinguda. Sento que la nit de ma vida està arribant. Me trobarà assegut a la meva cadira, la mort no té perquè trobar-me dempeus. És un signe de ma derrota, el cansanci de tot, els braços caiguts. L'ànima ja no s'eleva lluny envers els niguls amb la imaginació desbordant d'un infant, signe que la maduresa ha arribat al meu cap, anquilosada l'ànima, brega per respirar però no gaire, quan me cansi d'aquest viatge me n'aniré segur, la nau solitària amb la qual ningú vol navegar arribarà inexorable a la teva porta, com arriba a la meva, l'ossut caront amarrarà la seva barca prop de mon jaç, llavors oferirem l'òbol del nostre darrer alè, per tenir qui m'esperi a l'altre costat, al cap a la fi un viatge falaguer sempre serà més d'agrair.

dimarts, 30 d’abril del 2024

DE L'ÚLTIM PODCAST DE MADO LLUCIA: CAPÍTOL 18 DE REBOSILLO RADIOACTIU

INTRO
De l'últim podcast de Madò Llucia gravat a Barcelona(fins a la data de redacció d'aquesta entrada), en podeu fer un tast i jo trec sucoses conclusions d'acord amb la meva experiència com a ballador, cada vegada menys, i com a sonador/espectador de les places on se balla ball de bot algunes. 

No cal que estigueu d'acord amb mi, evidentment, només faltaria, i vull dir primer de tot que per això un convit a trobar un racó silenciós i escoltar primer atentament el que es diu… na Margalida de vegades té el costum de gravar a poc volum el seu contingut, i un servidor ja se va fent major i tornant SORD… així que mòbil a tot volum i aferrat a l'orella vaig poder escoltar tot allò que es debatia de ben interessant. Sospit que podria ser una intel·ligent tàctica psicològica de Madò Llucia per a què parem més i millor atenció,... i ho aconsegueix.

El primer fet curiós és que el podcast fou gravat a la capital catalana, on existeixen quatre escoles de ball de bot, i aquest és el fet curiós. Varen presentar als quatre convidats que eren membres de dues de les quatre associacions que ensenyen ball mallorquí a Barcelona i que organitzen, juntament amb les altres dues escoles, la major ballada de ball de bot fora de Mallorca. A què es deu l'èxit del ball de bot a terres catalanes? És que no tenen balls populars propis els catalans que se n'han d'apropiar dels nostros? Què fa tan atractiu al ball mallorquí?

Deixeu-me que vos digui que, efectivament, els catalans tenen balls populars, i fan ballades folkis com les de la Plaça del Rei on ballen massurques, valsos, scottish, molts són balls centreuropeus... i tenen la sardana. Els balls populars catalans, com els fandangos, boleros, jotes, balls cerdàs, balls plans,... el seu aprenentatge i difussió, es limiten en molts casos a mostres dels esbarts dansaires i poca cosa més. Poca cosa se'n sap dels bureos (o ballades populars) que se feien per les Terres de l'Ebre i comarques del sud i ara un grup de "locos" està recuperant per aquelles terres (massa lluny de la capital per importar ningú de Can Fanga, també coneguda  com Barsalona, noteu ací la típica substitució de la vocal neutre per una "a").

Ens quedaria parlar de la sardana, amb origen al contrapas, relacionada amb la contradansa, sí. Però aquesta darrera, associada en temps den Pujol a la catalanitat, la balla majoritàriament gent major, sona avorrida, poc atraient per a un públic jove que veu per contrast en el ball de bot quelcom dinàmic, difícil, obert, maleable, adaptable amb cada passa, guai, moderna, en què cada ball és diferent.

LA MEVA EXPERIÈNCIA: MOLLET
De la meva impressió al festival de caire competitiu (jo ja m'ho vaig trobar,... hi vàrem quedar segons) a Mollet del Vallès, en el qual ens trobàrem/impactàrem fa uns divuit o vint anys amb un grup de Ball de Bot català (mantendrem l'anonimat per dignitat), un d'aquests grups catalans que gosen fer mostres de ball mallorquí, no fou tan positiva com la que na Margalida s'ha endut. Se veia d'una hora enfora que el grup vestia una mica d'aquella manera amb allò que hom havia trobat al bagul de la seva àvia que els pogués semblar una cosa mallorquina, els balladors ballaven d'aquella manera (no direm malament, però sí!), amb música enllaunada o instruments gens tradicionals (vàlguem Déu i Senyor!). Si fas una cosa, fes-ho amb un mínim de dignitat.

Allò que jo pens té nom en psicologia: efecte Dunning-Krueger, l'ignorància és atrevida i de vegades les ganes ens poden jugar males passades, però així mateix sempre hauríem de recordar que el públic que ens escolta/veu mereix un respecte. Per ventura entre el públic no hi hagi cap especialista que sàpiga allò que fas, però si, potser per casualitat hi hagi un especialista en la matèria (en aquella avinentesa hi havia tot un grup natiu de balladors i músics de Mallorca que vèiem fer befa de la nostra cultura pròpia, i alguns dels membres són autèntics especialistes); persones als quals causis una paupèrrima impressió perquè veu les errades comeses, inclús aquelles que tú no veus que has fet. Ja vos dic que devien ser els inicis de les escoles, dels grups, i els inicis sempre són difícils i sempre hi ha marge de millora, és ver! Així ho desig i esper, de veritat.

CULTURA CATALANA
Com a descendent directe de catalans, puix que ma casa pairal, can Mestre, és dels carabassons de Badalona, antiga Bætulo, comarca del Barcelonès, als peus de la serralada de la Marina i banyada per la Mediterrània, em sento obligat a reivindicar que els catalans tenen/tenim estils de balls similars, sinó els mateixos, i formes de ballar-los potser una mica diferents però similars, tantmateix, a les nostres/vostres jotes, fandangos, boleros, mateixes, contradanses,... per tant no cal anar a cercar a na Maria per sa cuina. De les escoles boleres més prestigioses del Reino de España a finals del s.XVIIl i s.XIX, la de Barcelona, n'era precisament una d'aquestes… juntament, p.e. amb la de Sevilla, Madrid o València.

No podem parlar d'una única jota catalana, sinó de les jotes, perquè si a Mallorca, Llevant a Muro i a Ponent, els punts del ball poden ser molt diferents, imaginau-vos la distància de les jotes que ballen als pirineus i  els balls plans i balls cerdans o les jotes de les Terres de l'Ebre.

És una tasca dels especialistes en ball i dansa recuperar-les, difondre-les, promocionar-les. Que el ball de bot mola molt i pugui ser un punt d'entrada per a molts per a la descoberta del folki que duim a dins, endavant amb les atxes, però des de la Ciutat Comtal se veu amb dicotomia sempre allò illenc com una cosa nostrada i exòtica, alhora. Des de Catalunya existeix passió per tot allò que sona a mallorquí, en tenc constància, i no és per menys. 

AUTENTICITAT
Sempre ho diré, si voleu trobar trets lingüístics o culturals o de allò que sigui de caràcter autènticament i genuïnament catalans, no ho aneu a cercar-ho al continent (sobretot a Barsalona) on s'han desvirtuat completament, ho trobareu abans a Mallorca, o a qualsevol de les illes Balears, pel simple fet del viure aïllats. És ver que en ser illes, això ens atorga una especial idiosincràcia, però no és menys cert que el nostre fet insulat fa que tot plegat siguem un reservori en la nostra genètica, lingüística, cultura i gastronomia que perdura des de fa segles i se conserva millor i té més versemblança amb la de la Catalunya medieval de segles anteriors que la del propi Principat a dia d'avui.

Els barcelonins, com a "capital del món" que són, pequen sovint del xovinisme de les grans capitals,… clar, són molta gent, i detenten el poder econòmic i els mitjans de comunicació massius. Han deixat un poc de banda aquelles contrades rurals més de tractor que no siguin per anar a esquiar a Baqueira o Boí-Taüll o la Molina a l'hivern, com si no hi hagués res de cultura popular ben interessant. Però, igual que amb la varietats de l'idioma, com més enfora te fas dels pixapins, més t'entems com de similar se tornar la meva manera de  parlar, els meus trets culturals i idiosincràcia. Ja no diguem si topam amb algú de l'Empordà que sala com jo… aquí serà veritablement difícil esbrinar-ne l'origen no-balear. Recordem els esforços d'amagar l'accent del "Far West català" de la Mari Pau Huguet a TV3 (natural d'Estopinyà, poble de La Franja, d'Osca, i criada a Lleida)... per fer-la entenedora als barcelonins. Com volíeu que parlés la criatura? És que hi ha un català millor que altri? Un català amb més "prestigi"? Quina èlit actualment, en una societat democràtica, li atorga el prestigi a què? Unitat de la llengua, evident, però hom la parla de forma rica i diversa, i no hauríem de perdre ni una engruna d'aquesta, que ens conforma com a identitat cultural i nacional.

PARADOXA
Però tornant a l'ensenyamet "ex loco" del ball de bot que "s'estén com una taca d'oli", els catalans mallorquinitzat i aquests exiliats mallorquins tenen la dificultat de no tenir "tantes" ballades com a sa roqueta perquè, evidentment, no hi ha tants grups de sonadors que toquin aquest tipus específic de música i els han d'importar (i això els costa un ull de la cara, recordant que són/som catalans!), ni tampoc poden compartir les places amb l'experiència d'altres balladors més experimentats que, només pel sol fet de veure'ls ballar ja un aprèn a col·locar cos, braços i cames i corregir vicis i postures. És curiós com el ball s'escampa tot i que, encara aquí (a Mallorca) molts veuen el ball mallorquí com una cosa avorrida, estentissa, antiga i passada de moda, a altres contrades perceben com a cosa moderna, dinàmica, jove, divertida.
Paradoxal. 

ROTLLISME
En els meus començaments, un Miquelet, jovenet, lleig, desgarbat i maldestre, tímid i introvertit, i amb el qual ningú volia ballar en parella, el rotllo va ser per a mi la salvació. Va ser un començament per aprendre a ballar, als inicis, la llum esperada, que canalitzava així les meves il·lusions des d'infant d'aprendre ballar boleros que tantes vegades vaig veure ballar a Llucmajor a les fires i les festes de Santa Càndida i Sant Miquel als Aires des Pla Llucmajorer amb mu mareta. 

És evident que amb el temps hem après a ballar en parella, les meves mestres m'ensenyaren a ballar de totes les maneres possibles, inclús a comandar un rotllo, tot i que sigui un homo, de la qual cosa jo en som reticent perquè una de les lleis del ball de bot diu que les donces han de comandar, excepte si totes les dones del rotllo t'encomanen la tasca a tú (m'ha passat més d'una vegada) perquè (sempre segons la seva subjectivíssima opinió) "tú ho
fas molt bé" (i elles no tenien cap ganes de començar a pensar quin punts havien de fer mentres escoltaven la música… hehehe). Ara a la meva edat, i amb els meus quilos i artrosi, el ball se limita a moure un peu des del cadafal.

Però el rotllo va sorgir de manera pedagògica per mor de Bartomeu Ensenyat Estrany i altres mestres de ball per ensenyar i difondre els balls mallorquins. Si l'ensenyament del ball de bot s'ha estès tant és, en gran part, gràcies al rotllo. No és que els mallorquins no sapiguem comandar, els balls mallorquins tenen una complexitat de punts, voltes i variacions i de llibertat en els moviments que els fan difícils de combinar per a un llec en la matèria de comandar.

A tota organització, entitat, grup humà que volguem que perduri i assoleixi el seu objectiu amb garanties ha de tenir una mà ferna que dugui el timó. Això no implica de cap manera una autarquia, una dictadura, la veu de tothom és escoltada i ponderada, però les decisions les ha de prendre una persona, o un grup reduït de persones per consens i de manera unànime, amb la seva corresponent responsabilitat. Després els membres del grup hem d'anar tots a una amb la decisió presa. El sentiment de pertinença al col·lectiu en una societat cada vegada més individualista potser no estigui de moda, però és l'única via que conec d'èxit de l'empresa, entesa ací com a acció o tasca que entranya dificultat i l'execució de la qual requereix decisió i esforç. 

LÍDER o FÜHRER (1)?
El grup humà organitzat entorn a una plaça de ball de bot, a banda de anar a xerrar/criticar a la veïnada, sopar o prendre enc que siga una ampolleta d'aigua si els conviden (ironia, sic) i crea o improvisa una coreografia tota l'estona i intenta no col·ldir amb cap altre ballador ni travelar amb cap obstacle (mobiliari urbà, bolsos, nins trapelles, turistes despistats o/i borratxos... ). Podria ser com un estol d'estornells ballant al cel i fent aquelles curioses i hipnòtiques coreografies. 

Se necessita un grau de mestria important de domini de l'espai, no només domini del ritme, del moviments del cos, saber escoltar bé la música per trobar les voltes (de vegades els músics/sonadors, punyeteros, no ho posam gens fàcil, heus ací part del joc!), capacitat d'anticipació i adaptabilitat per pensar què pot/sap fer sa gent que balla amb jo…. variables gens senzilles de prendre en consideració per a qualcú novell.

Una banda de música té un director que dona el compàs, un rotllo ha de tenir qualcú que marqui els punts, pot ser la mateixa persona o se poden turnar a cada passada una diferent si ens posem d'acord.

NORMES DEL BALL DE BOT
Les lleis, les regles del joc que hom accepta jugar quan juga, com qui juga a escambrí o truc, que a mi m'ensenyaren al ball són clares:
- Somriu sempre (Regla d'or per a tot).
- Gaudeix sempre d'alò que fas (Regla d'or per a tot).
- Si no saps qualque cosa, demana (Regla d'or per a tot).
- Primer un peu i després s'altre (Regla d'or per a tot).
- La por i la vergonya són portes que te tanques tú mateix (Regla d'or per a tot).
- Comanden les dones. SEMPRE! (i jo hi afegiria "com…" ;D) Feu-lis cas!
- Dos homes no poden ballar junts a un rotllo.
- Dos homos no haurien ballar junts en parella ball de bot si hi ha dones desparellades. Vegeu la regla dues més amunt estant.
- Sa primera cançó que toquen els sonadors a una ballada és per escoltar.
- A la bulla és de mala educació no deixar fer ni dos punts a la parella dedins-estant.
- Si pots, procura ballar sempre amb rotllos diferents, amb diferents persones, amb qui no coneguis de res, balla amb qui faci punts i combinacions que no sápigues, i si semblà que te volen fer fora des rotllo amb punts difícils, millor que millor, més n'aprendràs.

Per ventura sigui la meva formació jurídica la que emergeixi aquí i vulgui establir unes normes socials o de convivència, o regles del joc per tal de conèixer-les abans de jugar-hi, això fa que un s'hi senti més segur a l'hora de ballar i sàpiga a priori a quins riscos se pot enfrontar si surt a ballar a plaça o a una bulla… i valorar si s'arrisca o roman arran com a simple observador o crític comentarista.

Podria ser un principi de Knigge (2)  per al ball de bot. Quina regla no escrita trobau que és o podria ser aplicable a les places? Quina proposta de millora faríeu a tot plegat? Us llegeixc, si voleu, als comentaris.


Nota (1) La paraula alemanya Führer associada al senyor austriac del bigotet (traduïble com Adolf Cabanes) en realitat té moltes acepcions com conductor, guia, capitost, cabdill o director.

Nota (2) Adolf Freiherr Von Knigge, noble i filòsof alemany, autor del llibre Über den Umgang mit Menschen (Sobre el Tracte amb les Persones), best-seller de l'època, manual de conducta i etiqueta imprescindible, molt influent en la cultura germànica, tant que a dia d'avui als diccionaris Knigge és sinònim d'etiqueta i bon comportament. En alemany quan qualcú dubte de la correcció d'alguna cosa, li demanen "què diu el Knigge?", referint-se a manual esmentat amb un nom tan llarg i, en alemany, que fa vessa tornar a repetir allò de Über den Umgang mit Menschen, per això els propis alemanys els coneixen com a Knigge, i punt.

divendres, 26 d’abril del 2024

RELATIVISME I CAIXES

Vivim temps de relativisme global. Això estén les seves arrels en tot àmbit, en tota ment mancada de mínima crítica de la raó. La ideologia i la mateixa idea, allò que els psicòlegs anomenen creença, se situa per sobre del fet real contrastable i de la ciència com a font de coneixement humà. Allò que compta és el que un vol sentir, si està d'acord amb la seva cosmovisió, si li encaixa. 

Estarem d'acord que posar coses dins d'una caixa pot sonar a ordre i pulcritud, però aplicar-ho a persones resulta del tot macabre. Les idees i les persones neixen per lloure, pasturar, ser lliures, viure i estimar-se.

Allò que el filòsof i teòleg Scott Hahn diu de "La Fe és raonable"


divendres, 19 d’abril del 2024

CUIDADO HERMANO MAYOR CON ESCANDALIZAR A UN PEQUEÑO

Reflexiones sobre salmonetas:
Tened cuidado imprudente y osado hermano mayor, de escandalizar al menor de tus hermanos, pues Dios hace siempre justicia y defiende a los pequeños y más te valdría atarte una rueda de molino al cuello y lanzarte al mar antes que escandalizar a uno de estos pequeños.

Hay entre los parroquianos unos favoritos, entre los cuales, evidentemente, yo no estaría por razones subjetivísimas que escapan a mi raciocinio, ni me importan tampoco, y un favoritismo exacerbado, azuzado durante años y años por un responsable de cantos y su entorno, un compadreo de cúpula, una mafia cantaora, unos clanes familiares en la parroquia descarados y privilegiados, por ser vós quien sois. 

La causa que yo no cantara por años infinitos la tiene que personas como tú y tus amiguis me robaron el carisma. Cómo? Durante años y años(23 años), tú y tus alegres coleguitas no me dejabais cantar ni un solo canto, a pesar que el menda llevaba religiosamente la guitarra a cada celebración… hasta que me harté.

Si a día de hoy no os gusta como canto, opináis tú y tu chachipandi (...en realidad me importa un cojón de mandril), vosotros sois los responsables, recuerda que es la primera comunidad (la tuya) la que me enseñó (o no) a cantar (en otros lares se hacen convivencias de salmistas), o sea que los culpables sois, en primera instancia, VOSOTROS, hermanos mayores en la Fe.

Luego, veo en esta parroquia mucha confusión de términos, muchos creídos que piensan que son unos cracks que cantan como Pavarotti (cuanta soberbia entre salmistas) y en realidad…. triste realidad, solo berrean. 

Tengo claro que no tengo una gran voz, pero al menos afino y voy a ritmo, por lo tanto cumplo los mínimos exigibles que otros carecen pero, como son favoritos, salen más a la palestra. Yo solo pretendo hacer el servicio con la mayor dignidad que me es posible. Habrá gente que le guste más mi timbre de voz y otros menos En realidad, en nuestra parroquia no existe nadie que destaque para bien con una voz portentosa. Sí hay, más bien, quien chilla mucho, berrea a pleno pulmón, yo no les quiero decir nada pero dentro de unos años les va a pasar factura y sus gargantas les van a pasar pedir cuentas de sus excesos… entonces será la oportunidad de los que no figuramos tanto ahora mismo.

También es verdad que un par de cosas hay que tener en cuenta:
1- Todos tenemos días mejores y peores, ello se refleja a la hora de ponerse detrás de la guitarra a cantar… quizás formarse una opinión por haberme oído en una mala tarde, en el que te pilan allí mismo para cantar un día en el que no esperabas ni estás inspirado, un canto que nunca te ha ido bien, un "aquí te pillo aquí te mato" en toda regla.

2- La experiencia es un grado. El rodaje de cantar durante años y años, refuerza la confianza en uno mismo a la hora de enfrentarse al atril. Cuanto más rodaje, más ensaye uno en casa los cantos, más motivado se mantendrá para permanecer fiel a su carisma. En mi caso particular, me robasteis el carisma, la motivación y las ganas.

3- Reconocer que hay cierta tensión del momento, ser consciente de eso es bueno porque reconocemos la gravedad de la tarea asignada, por eso mantener encendida la llama del carisma es fundamental. Por respeto a Dios y a la audiencia (la Asamblea), por dignidad y conciencia de lo que estamos haciendo. Esos nervios de la tensión, algunos los gestionamos peor que otros, colapsamos antes o quizás necesitemos más tiempo de ensayo-error para salir más airosos con la faena. Seguramente habrá quienes ignoren de lo que estoy hablando y hayan caído en la rutina y se olviden del carisma o les importe todo un bledo, estos caen en la desidia, la pereza, la acedía y la indignidad...

Hay quien confunde también muchas veces el servicio con el vicio del ser, que el salmista es un humilde carisma, que acompaña a la asamblea a rezar uniendo a la asamblea mediante salmos de acción de gracias a Dios, petición de súplica, consuelo en la aflicción, gozo en las alegrías.

Entiendo que con nuestro servicio ponemos los salmos en boca de la asamblea, hacemos subir una oración agradable a Dios con la asamblea, un perfume suave, estamos respondiendo a Dios que nos ha hablado en la lectura con el canto. Y dirá San Agustín que quien canta ora dos veces, “pues aquel que canta alabanzas, no solo alaba, sino que también alaba con alegría; aquel que canta alabanzas, no solo canta, sino que también ama a quien le canta. En la alabanza hay una proclamación de reconocimiento, en la canción del amante hay amor".

El que se crea superior al resto de hermanos, por cantar mejor que los otros, peca de orgullo, y Dios es excelso atiende al humilde y al altivo lo conoce desde lejos (como dice el salmo 138), el que se crea que canta bien, se engaña, aquí nadie canta bien, el que puede hace el servicio, y gracias.

En pedagogía existe el concepto de Long Life Learning (LLL), traducible como Educación o Aprendizaje permanente. Hay muchísimo por mejorar por parte de todos. Ay del indolente, vago, perezoso, apático, descuidado, desidioso, abúlico, holgazán, negligente, abandonado, dejado, desaplicado, desconocedor, descuidado, flojo, haragán, imprevisor, imprudente, incompetente, indolente, inerte, informal, perezoso, que abandone la senda del trabajo de formación en pos de mejora en el servicio del carisma al que ha sido llamado. La formación musical, mejorar la técnica de guitarra, la técnica vocal para no cascarse la voz después de cada celebración, aprender armonía, introducirse en otros instrumentos que enriquezcan la sonoridad y solemnidad de la asamblea y darles cabida (pues no solo de guitarra vive el hombre), enseñar a los más pequeños, a los hermanos menores en la Fe (una obra de caridad es enseñar al que no sabe).
 
En mi humilde opinión observo mucho salmista mayor confortablemente acomodado en su estatus parroquial, dentro de su camarilla de amiguitos, a los que el statu quo ya les viene bien, que todo siga igual … de inmóvil, de estático, de aburguesado.

Conclusión, más picar piedra y menos criticar. Enseñar al que no sabe, no destruirlo. Levantar al que cae, porque mañana serás tú el que muerdas el polvo y necesites esa, y precisamente esa, mano amiga que te ayude a levantarte. Respetar el esfuerzo de los demás pues no nos calzamos sus sandalias, no conocemos sus tribulaciones internas.

Yo, por mi parte, mis inquietudes musicales durante tanto tiempo frustradas en la parroquia, puede que no lo hagas, pero si me tuvieras algo de estima, aunque solo fuera por verme pasar, y una cabeza con algo de serrín al comprender todo lo que he comentado hasta ahora,...  te preguntarías, ¿y todos estos años (32 de camino, 23 de repudio) cómo ha canalizado ese gusanillo por la música que tenía, que en la parroquia derivaba en el carisma robado de cantor?

Obsta decir que Dios hace justicia, me ha hecho y sigue haciendo justicia. Gracias a la música, a los instrumentos que he podido tocar porque no soy salmista, me han llamado para tocar en agrupaciones y grupos de ball de bot de toda Mallorca, he partido de viaje GRATIS cada año a lugares a los cuales ni hubiera pensado, incluso un par de veces al año,he compartido escenario con músicos increíblemente buenos (profesionales de los que cobran/cobramos por tocar), he hecho amigos de todo el mundo. Con el matrimonio se me acabó el ir a tocar con todos los que me llamaban, ahora sólo me dedico al mío… en el que hay músicos como la copa de un pino y a veces se nos cuela alguno como Toni Pastor (que no es la copa del pino, es el puto pino entero! Si no lo conoces, es un pedazo de guitarrista-laudista que ha grabado discos con gente como Annie Lennox, Tomeu Penya, Daniel Higiénico,...)

Si no hubiera sido por el cariño, el ánimo y la insistencia  de mi mujer, y porque las circunstancias me hicieron caer en la comunidad en la que estoy, con unos hermanos diferentes, yo jamás de los jamases hubiera atrevido a volver a coger una guitarra para ponerme a cantar delante de una asamblea, aunque sí que me atreviera a hacerlo con un micrófono en una plaza llena con un público delante y con cierto éxito, cabe decir (sí, también sé algo de montar equipos de sonido, micrófonos, ecualización de sonido, mesas de mezcla, cables y conexiones, altavoces e ingeniería de sonido básica). 

Pero con paciencia y cariño me vuelto a enganchar, no sin escandalizarme muchas veces al comprobar y recordar el nepotismo secularmente instalado y promovido en nuestra parroquia y heredado de padres a hijos y hasta nietos, que cuando no me metía en temas salmísticos que entonces me eran totalmente indiferentes, porque me resbalaba todo. El contrario del amor no es el odio, es la indiferencia.